Budúcnosť je rýchlejšia ako si myslíte – to nie je len tvrdenie, ale názov knihy dvojice bestsellerových autorov Petra Diamandisa a Stevena Kotlera, ktorý zaujímavo a pútavo zobrazujú najbližšiu budúcnosť.
Vývoj technológií totiž postupuje oveľa rýchlejšie, než sme si vedeli predstaviť. Možno to vidíte aj vo svojom okolí, či na svojom každodennom živote. Za posledné desaťročie sme dosiahli taký technologický pokrok a vyprodukovali toľko bohatstva, aké sa ľudstvu nepodarilo za sto rokov. Umelá inteligencia, lietajúce autá, virtuálna realita, rozšírené možnosti 3D tlače, nanorobotika atď.
Budúcnosť je rýchlejšia ako si myslíte
No a táto kniha je o tom, ako spájanie technológií mení podnikanie, priemysel a naše životy. Ono totiž niet pochýb, že čoraz viac tovarov a služieb je takmer úplne zadarmo.
- Dostatok lacnej energie vedie k dostatku čistej vody.
- Autonómne elektrické autá vedú k lacnejším, ekologickejším možnostiam dopravy a lepšej prístupnosti bývania.
- Zlepšili sa technológie, ktoré umožňujú cenovo nenáročné vzdelávanie, zábavu a zdravotnú starostlivosť.
Autori skúmajú možnosti, ktoré prídu v ďalších rokoch. Tvrdia, že podnikateľom, inovátorom, lídrom, každému, kto je dostatočne pohotový a odvážny, sa naskytnú fantastické príležitosti. Bude to budúcnosť, ktorá je rýchlejšia, než si myslíme, a zrejme pôjde o najväčšiu prehliadku predstavivosti, akú ešte svet nevidel.
V knihe Budúcnosť je rýchlejšia ako si myslíte z vydavateľstva Ikar sa preto zaoberajú budúcnosťou nakupovania, reklamy a zábavy, budúcnosťou financií a realít, dlhovekosti, budúcnosťou stravy.
Úryvok z kapitoly Budúcnosť zábavy:
V prvých rokoch nového tisícročia, keď sa videokamery, systémy na zostrih a záznamníky zvuku začali stávať štandardným vybavením našich telefónov, ľudia sa pustili do niečoho samozrejmého a zároveň neočakávaného – pomocou týchto nástrojov tvorili obsah. Haldy obsahu. Takéto hromady získali aj nové pomenovanie: obsah, ktorý vytvárajú používatelia. Písomnú stránku tejto výmeny zachytili blogy, zvukovú podobu podcasty. Problémom však bolo video. Videá generované používateľmi sa nemali kde usadiť, neexistovalo ústredné miesto, z ktorého by bolo možné všetko voľne zdieľať.
Firmy sa usilovali túto medzeru vyplniť, spomedzi nich predovšetkým Google.
Tento technologický gigant sa zúfalo snažil získať prvenstvo, ale jeho služba na zdieľanie videí uviazla v právnickom pekle. Právnikov desilo vyrovnanie práv. Čo mala spoločnosť Google urobiť, ak by používatelia uverejnili obsah, ktorý nevlastnia?
Služba Youtube však takýto problém nemala. V tom čase to boli len traja bývalí zamestnanci spoločnosti Pay Pal s nápadom, garážou a kreditnou kartou. Boli príliš malí na to, aby sa starali o právnikov.
Malými však nezostali. Kým spoločnosť Google váhala, kto môže čo zverejniť, Youtube zaznamenal explozívny rast. Menej ako šesť mesiacov po tom, ako jeho spoluzakladateľ Jawed Karim zverejnil video Ja v zoo, úplne obyčajné prvé video nahraté na Youtube, klip s fenomenálnym brazílskym futbalistom Ronaldinhom sa stal prvým, ktorý dosiahol milión zobrazení. Youtube vďaka tomu získal investíciu 3,5 milióna dolárov od spoločnosti Sequoia Capital, ktorú použil na modernizáciu svojej siete a upevnenie vlastnej pozície. O viac ako rok neskôr sa spoločnosť Google rozhodla, že jednoduchšie než súťažiť je spojiť sily.
Ukončili vlastnú ponuku na publikovanie videí a za 1,65 miliardy dolárov kúpili Youtube, pričom túto službu označili za ďalší krok vo vývoji internetu.
Príliš slabé vyjadrenie.
Na týchto stránkach si každý deň pozrú miliardy ľudí miliardy videí. Pre mladšiu generáciu Youtube úplne nahradil televíziu ako hlavné médium. Medzitým sa uvoľnilo pevné hollywoodske zovretie talentov, pretože Youtube demokratizoval distribúciu obsahu pre nás všetkých. Výsledkom sú ľudia s nesmiernym vplyvom na sociálnych médiách (influenceri), predstavujúci novú sortu supertvorcov, ktorí netradičným spôsobom vyzývajú tradičné médiá.
Napríklad relácie o varení. Slávni šéfkuchári ako Gordon Ramsay či Rachael Ray dnes musia konkurovať reláciám na Youtube ako Binging with Babishom (Hodovanie s Babishom), kde moderátor Andrew Rea v každej epizóde pripravuje pokrmy zo známych televíznych relácií a filmov pred vyše miliónom divákov. Alebo Cooking with Dog (Varenie so psom), kde pre potešenie miliónov pudlík Francis rozpráva kuchynské eskapády mĺkvej Japonky. Program My Drunk Kitchen (Moja opitá kuchyňa), pri ktorom je z názvu do značnej miery zrejmé, o čo ide, si naladí pravidelne 800 000 záujemcov.
Milan Buno, knižný publicista