„Pochybujem, že niekedy porozumieme vrtochom ženského srdca. Som kúzelník, no žiadna iná záhada nie je opradená toľkým tajomstvom.“
Smrť a kúzelník je veľmi vydarená detektívka v starom štýle klasických autorov ako je Agatha Christie, John Dickson Carr, Ellery Queen. Autor sa netají tým, že ho nadchýnajú a inšpirujú…a v tom duchu sa nesie aj jeho prvý diel s kúzelníkom Josephom Spectorom.
Príbeh Smrť a kúzelník
Ocitáme sa v Londýne roku 1936. Dom psychiatra Anselma Reesa opustí záhadný a nečakaný nočný návštevník….vzápätí sa jeho služobná pokúša dostať do zamknutej pracovne a keď sa jej to podarí, nájde tam svojho pána mŕtveho, s podrezaným hrdlom.
Zbraň, ani vrah nikde.
Ako je to možné? Ako sa mohol zabijak dostať z miestnosti a zamknúť zvnútra?
Začína sa vyšetrovanie, inšpektorovi Georgovi Flintovi zo Scotland Yardu pomáha kúzelník Joseph Spector, ktorý miluje záhady a už niekoľkokrát úspešne pomohol pri vyriešení záhadných zločinov.
Podozriví sú traja prominentní pacienti psychiatra – huslista z filharmónie, kleptomanská herečka a spisovateľ trilerov.
Tiež je podozrivá jeho dcéra Lidia a jej nadutý plejbojovský snúbenec Marcus.
Sprvu si v miestnosti nevšimli nič podozrivé. Lampy horeli a stôl bol zaprataný papiermi. Doktor sedel zhrbený na stoličke, otočený k oknám. Olive pred ním zastala a pozrela mu do tváre. Srdce jej tak búšilo, že ledva počula kričať Dellu. Doktor Anselm Rees bol očividne čerstvo po smrti. Tvár mal sťa bielu masku a na krku hlbokú jasnočervenú ranu. Krv sa mu rozliala po hrudi a na šatách mu vytvorila podbradník. Oči mal privreté, akoby sa mu chcelo spať, a ruky pokojne zložené v lone.
Pozrite si video od autora Toma Meada:
V napätí udrží až do konca
Smrť a kúzelník je dobre vystavaný príbeh so zaujímavou zápletkou. Flintov priateľ Joseph Spector je profesionálny kúzelník, ktorý je veľmi všímavý a jeho pozornému zraku ujde máločo. Je ostražitý, má skúsenosti s rôznymi ilúziami a podvodmi, takže ich vie aj lepšie odhaliť.
Tom Mead veľmi verne vystihol zlatý vek detektívky v prvej polovici minulého storočia. Nevyhýba sa dokonca ani odkazom napríklad na Agathu Christie a jej knihy, či jej zmiznutie a to v súvislosti s disociatívnou fúgou, číže výpadkami pamäti, ktorými trpí aj jeden z psychiatrových pacientov.
Spomína Draculu od Brama Stokera a prirodzene Johna Dickinsona Carra, ktorý uverejnil vo svojej knihe Tri rakvy komplexnú štúdiu o probléme zamknutej miestnosti.
Záver sa nesie v poirotovskom duchu, keď sa všetci podozriví aj vyšetrovatelia stretnú v dome psychiatra, a Joseph Spector svojou dedukciou a prefíkanosťou odhalí skutočného vraha. A samozrejme vysvetlí, ako je možné zavraždiť niekoho v zvnútra zamknutej miestnosti.
Ako Spector hovorí: „Všetko stojí a padá na ilúzii – a my musíme zistiť, kde tá ilúzia nastala.“
Milan Buno, knižný publicista