Ak máte radi napínavé historické romány, ktoré sú plné tajomstiev, napätia, intríg, ale aj lásky a vášne, siahnite po novinke Manželov portrét od Maggie O´Farrellovej. Už v knihe Hamnet ukázala svoj obrovský rozprávačský talent a teraz ho len potvrdzuje. Vie vystavať pútavý príbeh, jemne vykresliť všetky nuansy postáv, zahalí vás rúškom tajomstva a prekvapí vás na tých správnych miestach.
Manželský portrét
Lukrécia, tretia dcéra Cosima de’ Medici a jeho španielskej manželky Eleonory, vládcov Florencie, bola ešte dieťa, keď ju vydali za Alfonsa d’Este, vojvodu z Ferrary. V politicky motivovanom sobáši, ktorý mal spojiť dva mocné rody, totiž nahradila pôvodnú vojvodovu snúbenicu, svoju staršiu sestru Máriu, ktorá zomrela krátko pred svadbou.
Keď Lukrécia dovŕši pätnásť rokov, pošlú ju za manželom do Ferrary k nepriateľsky naladenému dvoru, ktorému Alfonso vládne pevnou rukou. Nie všetkých jej príchod poteší. Je totiž drobná a chorľavá a vôbec nepôsobí ako bohyňa plodnosti, ktorá zabezpečí vojvodovi dediča. A skutočne, bezdetná do roka umiera. Oficiálne na tuberkulózu, no podľa klebiet ju dal otráviť vlastný manžel…
Tu sa končí história a začína sa bohatý, mnohovrstevný dej O’Farrellovej románu, v ktorom autorka svojím nezameniteľným štýlom vdychuje život historickým postavám a dobe. Ako v úspešnom a oceňovanom Hamnetovi, aj v tomto románe siahla po látke zo 16. storočia. Lukréciu stvárnila ako zvláštne, vnímavé dievča s umeleckým nadaním, ktoré húževnato bojuje o život. Cez jej postavu zachytila aj postavenie dieťaťa v rodine vysokej šľachty a ženy v renesančnej spoločnosti.
Príbeh, ktorý hýri farbami
„Pokiaľ ide o témy historickej prózy, naivná panenská túžba obdariť nedotklivého manžela dedičom je už naozaj ošúchaná. A predsa sa O’Farrellovej podarilo vdýchnuť tejto dejovej línii úplne nový život a vytvoriť obraz sveta v 16. storočí, ktorý hýri detailom a farbami,“ píše Tanya Sweeney v Irish Independent. Manželský portrét je podľa nej božským spojením skvele vykreslených postáv, početných drobností schopných preniesť čitateľa do daného obdobia a kúzlenia autorky na vrchole tvorivých síl.
Lukrécia má šestnásť rokov, v manželstve nežije ešte ani rok. Cestovali takmer celý deň, ona a Alfonso, využili skúpe denné svetlo, aké ponúka toto ročné obdobie. Za úsvitu vyrazili z Ferrary a putovali k loveckej chate, tak jej Alfonso povedal, ďaleko na severozápade provincie.
Lenže toto nie je nijaká lovecká chata, dralo sa Lukrécii na jazyk, keď dorazili do cieľa – pred nimi sa týčila vysoká stavba z tmavého kameňa, z jednej strany hustý les, z druhej meandre rieky Pád. Najradšej by sa bola v sedle zvrtla a spýtala sa: Prečo si ma sem priviedol?
Maggie O’Farrell
Patrí k najuznávanejším autorom, ktorí často figurujú v rebríčku bestsellerov Sunday Times. Upútala hneď svojím debutom After You’d Gone a na konte má ďalších sedem románov, z ktorých mnohé, vrátane prvotiny, boli ocenené. Veľkú pozornosť si získali aj jej memoáre I am, I am, I am: Seventeen Brushes With Death. Jej posledný román Hamnet rozpráva jeden z najzaujímavejších príbehov vôbec – príbeh o tom, ako sa zo života stáva literatúra. Za tento román získala ocenenie The Women’s Prize For Fiction 2020.
Maggie O’Farrellová sa narodila v roku 1972 v Severnom Írsku, vyrastala vo Walese a v Škótsku. Pracovala v Poetry Society a ako redaktorka v nedeľnom vydaní denníka Independent – Independent on Sunday. Žije v Londýne.
Foto: SkveléKnihy.sk, Tatran