Federerova hra po dlhé dekády neraz vyzerá až ohromujúco nenútene a ľahko: nasádzané esá, kĺzavé forhendy aj, a to považujem za akt odporujúci gravitácii, zotrvanie na špici vo svete zaplavenom cynizmom ikon. Avšak jeho cesta od nespútaného tínedžera, odfarbeného blonďáka s pochybným štýlom k jednému z najelegantnejších atlétov a majstrov v sebaovládaní nebola počinom osudu, ale dlhodobá vedomá drina.
Na trhu je mnoho kníh o Rogerovi Federerovi, no ani jedna tak dôverne nepribližuje tohto športovca, jeho podporný tím a najelitnejších svetových tenistov vrátane rivalov, ako sú Rafael Nadal, Novak Djoković a Andy Roddick ako táto publikácia.
V knihe Majster sa autor Christopher Clarey rozpráva s Federerom a jeho najbližšími a odhaľuje život tohto tenisového velikána.
Roger Federer. Majster
Hra Rogera Federera často vyzerá až neuveriteľne jednoducho. Prepracovanými bekhendmi, šmýkajúcimi sa forhendmi a smečmi vo výskoku doslova popiera gravitáciu a zotrváva na tenisovom výslní napriek cynizmu, ktorým je svet športu presýtený. Jeho profesionálny prerod z náladového tínedžera s odfarbenými vlasmi na sebaistého a elegantného tenistu je však výsledkom dlhoročnej driny, nie šťastných okolností. Roger nemá len obrovský talent. Vyniká odvahou a húževnatosťou.
„Je najpodmanivejší a pohybovo najvycibrenejší hráč, akého som kedy videla,“ vyznala sa mi Billie Jean King. „Jeho kinetická reťaz zostáva veľmi ucelená. A práve z nej pochádza jeho elegancia.“
Vypočujte si úryvok.
Z knihy číta Kamil Mikulčík:
Christopher Clarey, v súčasnosti jeden z najlepších medzinárodných športových novinárov, písal o Federerovi od jeho profesionálnych začiatkov. Autor sa sústreďuje na kľúčových ľudí, miesta a míľniky vo Federerovej dlhej a bohatej kariére.
V knihe Majster ukazuje jeho jedinečnú životnú cestu plnú víťazstiev aj niekoľkých zdrvujúcich porážok. Cestu, ktorá nanovo definovala pojem „svetová jednotka“ a priniesla Federerovi nevídaný obdiv fanúšikov.
Federer presiahol tenis tým, že ho nepoužíval ako platformu pre vyššie ciele, ale držal sa vo veľkej miere v medziach hry. A to nie je malý úspech v športe s ubúdajúcim a starnúcim fanklubom fanúšikov v Európe a v Severnej Amerike.
Federer zaujal starosvetský prístup: minimálna kontroverznosť a odhaľovanie detailov zo súkromného života, ale mimoriadna dobrosrdečnosť a korintský prístup k fair play.
Zdá sa vám to nudné? Ani zďaleka. Ako môže byť niekto, kto dokáže spájať rozdelený svet, zdroj nezáživnosti? Rogerova hra je absolútne podmanivá: často ako balet, keď sa vznáša pri podaní alebo lobe a oči má akoby priklincované na miesto kontaktu o trochu dlhšie než ostatní hráči, ktorých som počas svojej viac ako tridsaťročnej kariéry videl hrať. Jeho schopnosť ukončiť hru do poslednej bodky, jeho úder, ktorý pôsobí nenútene, no diváka núti nespustiť z neho zrak. Je to, ako keď sa Michael Jordan vznáša vo vzduchu o čosi dlhšie ako ostatní hráči. Ako tanečník, ktorý zotrváva v pozícii, aby dokonale vynikla.
Christopher Clarey
Už 30 rokov píše o svetovom športe pre New York Times a International Herald Tribune z Francúzska, zo Španielska a z USA. Patrí medzi popredných svetových tenisových znalcov. Ako novinár absolvoval svoj prvý grandslamový turnaj v roku 1990 vo Wimbledone. V roku 2018 získal ocenenie Eugene L. Scott Award od Medzinárodnej tenisovej siene slávy za „úprimné slová a kritiku tenisu“ a „významný vplyv v tenisovom svete“. V minulosti vyhral novinársku súťaž Associated Press Sports Editors. Ako bývalý tenista z Williamsu precestoval a písal z viac ako sedemdesiatich krajín na šiestich kontinentoch.
Milan Buno, knižný publicista
Foto: SkveléKnihy.sk, Ikar